четвер, 25 лютого 2010 р.

Чому в рівненських маршрутках не видають квитків пасажирам?

Якщо пішохід кинеться переходити дорогу на червоне світло, його зіб’є машина. Якщо хтось почне горланити у громадському місці, його заберуть міліціонери. Аби запобігти хаосу, чи не в кожній сфері діють правила, адже їх надиктувало саме життя. А от для водіїв рівненських маршруток чомусь закон не писаний.

У правилах «Про надання послуг пасажирським автомобільним транспортом», затверджених Кабміном, йдеться про те, що водій зобов’язаний здійснювати розрахунок і видавати квитки до початку руху автобуса. Трактування однозначне. У рівненських маршрутках – навпаки. Більше того, квитками у нас навіть не пахне.

В разі аварії, пошкодження особистого майна чи одягу в маршрутці, хамської поведінки водія тощо саме квиток є тим документом, який дозволить компенсувати збиток, завданий пасажиру. Виходить, перевізники непогано перестрахувалися. А хіба контроль за дотриманням правил загальноміських пасажирських перевезень не є обов’язком управління транспорту та зв’язку? Що робити пасажирам, якщо вони втрапили у халепу?Як довести свою правоту? З цими запитаннями я завітав до вищезгаданого управління.

- На жаль, більшість водіїв нехтують вимогою обілечувати пасажирів на початку руху, - визнає начальник міського управління транспорту та зв’язку Віталій Миронюк. -  Незважаючи на те, що вона зазначена і в договорі, який управління транспорту заключає із перевізником під час проходження конкурсу на право перевезення, і в правилах «Про надання послуг пасажирським автомобільним транспортом». За нашими відомостями, понад 50 відсотків водіїв не дотримуються цієї вимоги.

- Чому перевізники нехтують правилами?

- Вони вигадали собі іншу схему – оплата за проїзд при виході. Перевізники мотивують свою позицію тим, що втрачається багато часу, якщо обілечувати пасажирів при вході. Мовляв, вони ще не розмістилися, йде скупчення людей, а це все забирає час. Це абсолютна неправда, адже для видачі квитка і на початку руху, і в кінці, витрачається однакова кількість часу.

- Як це впливає на пасажирів?

- Недоліком розрахунку при виході є виникнення багатьох колізій з пільговими пасажирами. Адже за правилами, вони мають пред’являти посвідчення перед посадкою. Але часто пільговики роблять це при виході, і тоді виникають суперечки з водієм, який починає переконувати, що вже має пільговиків. До речі, за новими правилами, в автобусі (маршрутці) місткістю понад 40 пасажирів на безкоштовний проїзд мають право четверо пільговиків, у маршрутках до 20 людей – два пільгові місця. Зокрема, це стосується автобусів «Богдан», адже на міських маршрутах є автобуси місткістю 45 осіб. Тобто пільговики мають знати: якщо в такому автобусі їм відмовляють у безкоштовному проїзді, мотивуючи тим, що вже є два пільговики, треба зауважити, що законодавство передбачає чотири місця.

- Щодо квитків – чому управління транспорту та зв’язку допускає порушення?

- Ця ситуація складалася роками, свого часу в одному з регуляторних документів зазначалося, що водій має видавати квиток пасажиру тільки на його вимогу. Але це було колись. Така схема спрощувала роботу водієві, а те, що просто – швидко входить у звичку. Щоб виправити це, треба час. От, наприклад, раніше ми отримували 10-12 скарг на день, що водії відмовляють пільговикам, хамлять людям. Нині цю негативну тенденцію вдалося приборкати. Те саме і з квитками. У нас є 4 маршрути, де проблема невидачі квитків взагалі не стоїть. Зокрема на маршрутах 37, 38, 42.

- Я сам час від часу їжджу маршрутними таксі, й одного разу довелося спостерігати таку картину: пасажир просить квиток, водій із незадоволенням на обличчі відриває довжелезну стрічку і кидає в бік пасажира. Той, здавалося б, нічого надприродного не попросив, але на нього і водій, й інші пасажири подивилися, як на дивака. Як на мене, пасажирам слід почати просити квитки, тоді це стане нормою, і водії видаватимуть їх в автоматичному режимі.

- Але ж управління транспорту та зв’язку наймає перевізників для здійснення пасажирських перевезень. Невже немає жодних важелів впливу на перевізників?

- За порушення передбачаються штрафні санкції. Про це попереджений кожен перевізник. Дана інформація вказана у договорі, який ми укладаємо з ними і який складений на основі вимог чинного законодавства. Серед покарань може бути розірвання договору в односторонньому порядку. Але для цього перевізник має систематично порушувати умови договору, тобто мінімум тричі упродовж року. Минулоріч лише у грудні розірвали 12 договорів з перевізниками.

Порушення були різні, наприклад незабезпечення регулярності руху, груба поведінка водіїв по відношенню до пасажирів, безпідставна відмова пільговикам тощо. Щодо квитків, то тут є обопільна вина: водій зобов’язаний видавати квитки, але ж пасажири не хочуть їх брати. Така в нас ментальність. Купуючи продукти в магазині, ми також не беремо чек, який нам дає продавчиня, а якщо продукт виявляється несвіжим, потім бідкаємося, бо не можемо підтвердити, що купували саме в цьому магазині. Те саме і з маршрутками. Коли втрапляємо в халепу, не можемо довести свою правоту, бо не просимо підтверджуючий документ – квиток.

- А якщо немає квитка? Як відстояти свою правоту, якщо пасажир нарікає на роботу перевізника?

- Квиток є тим документом, який надає право у судовому порядку відстояти свої права - у разі пошкодження одягу, отримання травми під час руху в транспорті тощо. Це за умови, якщо не вдасться залагодити конфлікт із самим перевізником або водієм. Серед документів, які зобов’язаний мати водій перед виїздом на маршрут, є білетно-обліковий лист, в якому зафіксовано номери білетів, від першого до останнього. Тобто дуже легко з’ясувати: чи його видали в цій маршрутці, чи пасажир дістав його деінде.

Повторюю ще раз, треба просити квиток при розрахунку. Управління транспорту під час конфліктів грає роль своєрідного арбітра: коли пасажири скаржаться на водіїв, ми запрошуємо перевізника, який найняв того водія, та скаржника, і намагаємося вирішити конфлікт на місці. Власне, усі конфлікти вдається залагодити, тому я й не пригадую судових позовів, пов’язаних з цим.

- А якщо водій систематично порушує правила?

- Віднедавна в міському управлінні транспорту та зв’язку з’явилася база даних на усіх водіїв громадського транспорту в Рівному, яка налічує понад 800 осіб. Будь-які порушення, які допускають водії, заносяться до цієї бази. І перевізники бачать, які водії у них працюють, скільки порушень допускають. Перевіряють працівників, які порушення фіксувалися за ними раніше.

Зокрема, у грудні було звільнено з роботи трьох водіїв за систематичні порушення. Наприклад, за грубість і безпідставну відмову брати пільгових пасажирів, ще одного водія - за відмову доїжджати до кінцевої зупинки. Адже той пізньої пори висадив на Луцькому кільці 10-річну дитину, яка мала доїхати до поліклініки №3. Такі випадки є дикими, тому ми негайно реагуємо. Перевізники навіть не сперечаються.

- З Ваших слів, вирішення проблеми з квитками та розрахунком на вході має лягти на плечі самих пасажирів. Хіба ця ініціатива не мала би лягти на плечі управління?

- Погоджуюся повністю. Якщо хочемо, щоб у будь-якій галузі, в тому числі й у транспортній, був порядок, маємо дотримуватися правил. Адже їх писали не теоретики, вони взяті з життя. Відсутність квитка може завадити виграти судовий позов людині, які й нанесено збитки. Визнаю, що у цьому напрямку в управління непочатий край роботи. Ми цією проблемою й раніше займалися, але не системно.

Зараз я бачу, що слід приділити більше уваги, обіцяю працювати активніше у цьому напрямку. Але заради справедливості маю зазначити, що це питання не вирішиться за місяць. У квітні відбудеться черговий конкурс для перевізників, тож вимоги надалі тільки посилюватимуться. Думаю, нам вдасться виправити ситуацію, що склалася.

0 коментарі:

Дописати коментар

Про мене ;)

Моє фото
Журналіст, блоггер, адмін найбільшої спільноти м.Рівне у ВК "Типове Рівне"
 
Передрук матеріалів ЛИШЕ за погодження з автором або за умови наявності гіперпосилання на "Блог дядька Пола"