У Рівному 80% точок продажу тютюнових виробів працюють із порушеннями законів
Від неділі 16 вересня набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів». Цей закон впроваджує низку правил, що стосуються продажу тютюнових виробів. Оскільки вже давно побутує думка, що людям в Україні закон не писаний, я вирішив провести рейд по місцях продажу тютюнових виробів Рівного, аби з’ясувати, де проігнорували вищезгаданий закон, а хто з продавців тютюну сумлінно поставився до нових вимог.
Для дослідження автор цих рядків обрав 10 точок продажу в центральній частині міста, до яких увійшли як вуличні цигаркові кіоски, так і тютюнові відділи магазинів та супермаркетів. До участі в рейді запросив і двох свідків, одним з яких був адвокат Володимир Шаховський, котрий відразу коментував кожне порушення. Причому кожне з них ми задокументували за допомогою фотоапарата.
Перш ніж розповісти про перебіг нашого дослідження та кількість виявлених порушень, з’ясуймо, які саме зміни та нововведення передбачає ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів».
– Цей законодавчий акт, зокрема, передбачає заборону розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, де ці вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, за винятком одного плаката розміром не більше ніж 40 х 30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація про наявні в продажу тютюнові вироби та ціни на них, – коментує новації Володимир Шаховський.
– Віднині забороняється будь-яка пряма реклама тютюнових виробів, ознакою якої є текст «Куріння може викликати захворювання на рак», який зазвичай розміщується в нижній частині повідомлення. Всі матеріали і предмети з таким текстом мають бути прибрані з торгових об’єктів. Також поза законом тепер і непряма реклама, як-от написи «2 пачки+запальничка», яскраві наклейки з ціною і т.д.
У вітринах торгових об’єктів упаковки і пачки тютюнових виробів розміщувати дозволено, але закон забороняє «розміщення інформації з метою стимулювання продажу тютюну безпосередньо на тютюнових виробах та/або їх упаковці, у тому числі: малюнків та інших зображень, які не є частиною захищеної торгової марки; адрес веб-сайтів, електронної пошти; вкладень до упаковки тютюнових виробів; текстової або графічної інформації на прозорій обгортці упаковки тютюнових виробів». Тому у вітринах можна розміщувати лише такі упаковки, які не містять забороненої інформації.
Новий закон забороняє продаж тютюнових виробів у наборі з будь-якими іншими товарами або послугами, проведення заходів з безоплатної роздачі, в тому числі для маркетингових досліджень та дегустації, обміну тютюнових виробів на інші тютюнові вироби чи будь-які інші товари, роботи, послуги.
Зважаючи на чималу кількість нововведень, ми перевірили рівень їх дотримання тютюновими трейдерами. Першою точкою в нашому дослідженні став цигарковий кіоск біля «Укртелекому» (перехрестя вулиць Соборної та Міцкевича). Зафіксували одне порушення – на пачках є цінники.
За словами Володимира Шаховського, відповідно до нової редакції статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускають тютюнові вироби, у тому числі «розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, де ці вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, за винятком одного плаката розміром не більше ніж 40 х 30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація про наявні в продажу тютюнові вироби та ціни на них». Тому цінник (прайс) має бути тільки один на всю тютюнову продукцію.
Другою точкою став цигарковий кіоск, розташований на зупинці біля ЦУМу. Окрім цінників ми зафіксували у вітрині наявність реклами двох цигаркових компаній.
– Знову ж таки, порушено приписи тієї ж статті 16. Не можна розміщувати малюнки, фото й інші графічні об’єкти, а лише текст із назвами виробів та цінами на них, – пояснив пан Шаховський.
Третім місцем перевірки став «ЕКО-маркет». Тут порушень не зафіксували, проте і єдиного цінника на тютюнову продукцію не знайшли.
– Відповідно до закону його розміщення – це право торгового закладу. В цій ситуації дії адміністрації «ЕКО-маркету» не суперечать законодавству. Але було б правильно, якби такий цінник розміром не більше ніж 40 х 30 см все таки тут з’явився, – зауважує правник.
Далі ми відвідали магазин «Бахус». Зафіксували цінники на кожній пачці. Потім завітали до супермаркету «Фуршет». Порушень не побачили, навіть знайшли єдиний перелік цін на тютюнові вироби. Щоправда, лише на одній з кас, хоча цигарки відпускають на кожній. Цей заклад виявився найбільш «дисциплінованим» з-поміж перевірених нами.
У цигарковому кіоску біля харчевні «Аміго» вже традиційно зафіксували наявність цінників. Це виявилося характерним порушенням цієї мережі цигаркових кіосків синього кольору.
Звідтіля вирушили до продуктового ринку. Першою відвідали славнозвісну серед курців точку, у якій продають чи не найдешевші в місті цигарки. Подейкують, що саме тут закуповують товар більшість так званих «бабок», що торгують тютюновими виробами на вулицях міста. Тут, окрім наявності цінників, зафіксували рекламну конструкцію тютюнової торгової марки, розміщеної на кіоску.
– Це порушення вимог ст. 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення». Не можна розміщувати інформацію про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, де ці вироби реалізуються чи надаються споживачеві – це про великий лайтбокс «West», що гордо майорить на даху кіоску, – роз’яснив Володимир Шаховський.
Подібні порушення у тютюнових кіосках на території ринку – радше правило, ніж виняток. На одній із точок продажу тут висять два плакати з рекламою тютюнових компаній, а також цінники. Проблема цінників стосується і трьох кіосків, що розмістилися в ряд, а також тютюнової точки, що поблизу магазину «Юність».
За словами юриста Володимира Шаховського, за всі зафіксовані нами порушення до громадян, суб’єктів господарювання, та їх посадових осіб можуть бути застосовані фінансові санкції в розмірі до 50 000 гривень.
Вісім із десяти перевірених точок продажу тютюнових виробів далі працюють, порушуючи закон. Цілком імовірно, що про нововведення там навіть не знають. Бо так уже повелося в Україні, що буква закону давно втратила авторитет. А в Рівному тютюнових точок є набагато більше, ніж ми перевірили… Цікаво, чи звернуть увагу на зафіксовані порушення контролюючі органи?
8 коментарі:
Той що на базарі кіоск з самими дешевими цигарками відноситься до мережі синіх кіосків
А у нас так завжди, закон приняли "аби був", а чи виконують його чи ні, це вже інша справа. Ось в грудні (здається) буде новий закон, про заборону паління на вулицях, в під"їздах і т.д...
Тоді, чому "влада" (спеціально в лапках, бо їх важко так назвати) не будує (ставить) місць для паління? А після прийнятого закону кожен працівник міліції буде штрафувати за куріння на вулиці.
І питання виникає, якого ... приймають закон, до якого ще ВЗАГАЛІ не готові???
Вітя К.
Згідно іншого закону відсутність цінника на товарі - 1700грн. за кожне найменування. 150найменувань*1700грн= багато... Що робити?
И после этого мы типа будем меньше курить )))))
Платить в 2 а то и в 3 больше будем ( и то не понятно кому). Ну на фига та реклама .. когда можно пролобировать запрещающий закон и с помощью его взаентить цены в 2 раза ))
Той що на базарі кіоск з самими дешевими цигарками відноситься до мережі синіх кіосків
-----------------
звідки ти знаєш?)
дуже класний сайт. все доступно розповіли. мені як власнику магазину, допомогла ця інформація, щоб не допустити нашій владі, оштравувавши мене за порушення, і цим збагатити державний бюджет.
Закон наш не допоможе бросить людині курити, краще б зробили безкоштовну акцію, і надавили послуги ,,кодировки,, від сигарет.
якщо пачки цигарок лежать на вітрині.Це порушення чи ні?
ні
Дописати коментар