четвер, 4 квітня 2013 р.

У центрі Рівного тютюнова компанія свідомо порушувала закон?


Близько півроку тому в Україні набули чинності нововведення, що суттєво урізають можливості для популяризації тютюнових виробів. Зокрема, тютюновим компаніям забороняється рекламувати свої вироби за допомогою промоутерів біля цигаркових кіосків. Проте не для всіх цей закон виявився авторитетним. Сьогодні у Рівному автору цих рядків запропонували спробувати продукцію тютюнової компанії «KENT».

Близько 14.00 біля цигаркового кіоску, розташованого на зупинці біля ЦУМу, автор цих рядків помітив симпатичну дівчину, яка прямо біля віконця кіоска демонструвала щось покупцеві відкривши охайну сіру коробочку. «Напевно роздає кишенькові брошурки із закликами проти куріння», подумав я чітко знаючи, що рекламувати тютюнові вироби таким чином заборонено, а порушення цих вимог карається величезним штрафом.
За півгодини проходячи тою ж дорогою біля ЦУМа, я знову побачив дівчину в сірому. Вирішив підійти, взяти собі примірничок роздаткової літератури. Наблизився до кіоска, поглянув у вічі вищезгаданої паняночки і отримав посмішку у відповідь. «Ех, візьму дві брошурки», - розчулено подумав я. Далі відбувся діалог, який мене дуже засмутив.

- Добрий день, ви по цигарки? – усміхнулася краля.
- Так, по сігарєтки! – знизав плечима я.

- У нас є нова продукція від «KENT», подивіться, - хутко мовила дівчина в сірому відкриваючи таку ж сіру ошатну коробку. У ній я побачив дві пачки цигарок «KENT» - «silver» та ще якісь там (в класифікаціях цигарок не розбираюся, оскільки не палю). Підняв очі на дівчину. Та вкотре мило всміхнулася й почала розповідати які ж чудові ці нові цигарки, і коштують всього 15 гривень.

Як виявилось, дівчину звати Ірина. На питання, чи це у неї їх слід купувати, дівчина переможним тоном відповіла: «Ні, ось, в кіоску!». Продавчиня, яка звісно ж чула цю розмову, що відбувалася прямісінько біля вікна кіоска, на моє прохання «А ну дайте попробуємо ці сігарєти, тікі дайте якісь послабше» хутенько дістала пачку «silver» та взяла готівку.

Придбавши цигарки я попросив дівчину дозволити сфотографувати у відкритому вигляді її зразки у сірій коробочці. Вона неабияк здивувалася і запитала: «Але навіщо вам?!». Я не розгубився: «Мамі покажу!» - невинно кліпаючи очима відповів я і почав діставати мобілку. Дівчина нібито на мить була не проти, але в останній момент опам’яталася і почала заперечувати: «Нуу, не фоткайте мене, я ж не модель, я не на фотосесії», при цьому спритно повертаючись до мене спиною ухилялася від кадру.
«Ах не можна показати мамі? Ну-ну», - подумав я, почимчикувавши звідти і по дорозі телефонуючи до обласної інспекції захисту прав споживачів. Описав їм ситуацію,в якій має місце порушення антитютюнового законодавства, і запропонував фахівцеві інспекції вирушити разом зі мною до цього кіоска для засвідчення факту порушення законодавства. Після кількох дзвінків вони погодились. Зайшовши в інспекцію один, вийшов я разом із їхнім провідним спеціалістом Миколою Тарасюком, профілем діяльності якого є саме тютюновий та алкогольний напрямки.

Домовилися, що він підійде до цигаркового кіоска з метою придбати курива, аби наша Іринка запропонувала або ж не запропонувала йому поKENTуватися. Але на підступах до ЦУМу ми зазнали фіаско: дівчина після моєї «фотосесії» перейшла до кіоска, що знаходиться біля телефонних будок «Укртелекому» та узріла нас двох разом.
Спецоперація опинилася на грані зриву, тож ми розділилися, пішовши в різні сторони. Під час нашого чатування біля кіоску Микола Тарасюк спробував завести з дівчиною розмову, мовляв, чекає когось на зустріч, тому й стоїть неподалік дівчини, намагаючись зафіксувати здійснення нею рекламування цигарок. Проте дівчина виявилася справжньою брюнеткою і на це не повелася.
- Ех, застарий я з дівчатами знайомитися, - пожартував пан Микола, підійшовши до мене, а потім продовжив вже серйозно: я не вправі вимагати в неї відкрити коробку, інспекція не має таких повноважень, як міліція. Якби ж нам дізнатися юридичну особу, яка поставила цю дівчину агітувати за їхню продукцію, можна було б продовжити діалог з ними. А так вона вже вочевидь зрозуміла, що ми за нею спостерігаємо.

Якщо спеціаліст інспекції захисту споживачів немає права відкрити коробку чи оштрафувати дівчину, значить треба викликати правоохоронців, вирішив я набираючи мобільний Дмитра Савчука - начальника відділу громадської безпеки міськвідділу міліції. Описавши факт порушення чинного законодавства автор цих рядків вочевидь поставив міліціонера в незручне становище.

«Саша, раніше ми не зустрічали такого роду правопорушення, я готовий хоч зараз прислати тобі міліціонерів, але нам спочатку треба розібратися в цій частині законодавства. Бо, чесно кажучи, буде не гарно, коли до цієї дівчини підійде непідготовлений міліціонер, а вона його «загрузить». Давай наступного разу зробимо такий рейд разом або ж, коли знову побачиш цих промоутерів, телефонуй, а ми тим часом підготуємо роз’яснення щодо цього правопорушення і будемо готові», - щиро відповів Дмитро Савчук. Критикувати міліцію не буду – ну з ким не буває. Пан-міліціонер втрутитися не відмовив, хоч і не допоміг.

А тим часом за якусь мить дівчина угледіла автора цих рядків і пішла від кіоску. Можливо до якогось іншого, можливо вирішила достроково завершити свій робочий день. Коли вона зникла, Микола Тарасюк спробував розвідати у продавчині кіоска про нашу Ірину, на що отримав відповідь: «Ооо то її Ірина звати?». Зрозуміло, що без волі власників цих цигаркових кіосків навряд чи поряд з ними крутилися б промоутери тютюнової компанії. Тож ми не здивувалися цій відповіді.
Микола Тарасюк запитує продавчиню про промоутера Іринку

Також хочеться сказати кілька слів про цю Ірину. Само собою зрозуміло, що претензій до дівчини не може бути ніяких – всі питання виключно до її роботодавця, котрий найняв її для такої роботи порушуючи закон. Не виключатимемо й версію, що тютюнова компанія до ситуації, що склалася, немає жодного відношення. Можливо, це конкуренти підіслали людину, щоб дискредитувати відомий тютюновий бренд? Хтозна. Але як би там не було, це порушення було зафіксоване. Хоч порушники і залишилися без покарання, а мама так і не побачить фотографію того, що знаходилося в сірі коробочці.

До речі, про покарання: за це порушення передбачений штраф у п’ятизначній сумі. Про це нам розповіла головний спеціаліст обласної інспекції захисту прав споживачів Зінаїда Гладчук:

- Відповідно до статті 16 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення», забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, у т. ч.: продаж, пропонування для продажу, поставка чи реклама тютюнових виробів, послуг, реклама або упаковка яких містить напис, малюнок чи будь-яке інше зображення, повідомлення, які повністю або у частині ідентифікуються чи асоціюються з тютюновим виробом, знаком для тютюнових товарів і послуг чи з виробником тютюнових виробів.

За це порушення передбачена відповідальність за статтею 20 цього ж закону в сумі від 30 000 гривень до 50 000 гривень за кожен окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів.

Отож, тютюновим компаніям саме час задуматися над тим, чи вартують їхні ініціативи того, аби наступного разу нарватися на штраф у такому розмірі. Звісно, якщо вони бояться контролюючих органів. А контролюючі органи вважатимуть за потрібне втручатися в подібні ситуації… І взагалі, слід пам’ятати, що куріння шкодить вашому здоров’ю!

p.s. Якщо компанія KENT чи сама Ірина хочуть висловити свою позицію щодо ситуації, що склалася, я готовий надати їм таку можливість.

1 коментарі:

Анонім сказав...

Я сама раніше працювала в цій сфері, тому можу допомогти дещо прояснити. Kent це просто марка сигарет яку випускає компанія British American Tobacco (виробляють сигарети на заводі в Прилуках) і пряме відношення до даних акцій компанія ніби по факту не несе, через те що саме рекламне агенство займається просуванням сигарет(це спеціально так хитро зроблено).
Я працювала на іншу компанію, і ось що можу сказати, крім British American Tobacco, зараз так само займаються просуванням своїх сигарет і Philip Morris і Imperial Tabacco, так як не одноразово зустрічала своїх колишніх колег в формі і в процесі роботи

Дописати коментар

Про мене ;)

Моє фото
Журналіст, блоггер, адмін найбільшої спільноти м.Рівне у ВК "Типове Рівне"
 
Передрук матеріалів ЛИШЕ за погодження з автором або за умови наявності гіперпосилання на "Блог дядька Пола"